اگر خوانده خارج از کشور باشد: زمانیکه خوانده خارج از کشور است باید برای اقامه دعوا مواردی را در نظر گرفت که قانون آن‌ها را تعیین کرده است. با در نظر گرفتن شرایط می‌توان از فردی که در خارج از کشور سکونت دارد شکایت کنید و در دادگاه از حق خود دفاع کنید. در ادامه مستروکیل به صورت کامل به بررسی و آشنایی این شرایط می‌پردازیم.

دادگاه رسیدگی به دعوا اگر خوانده خارج از کشور باشد

قانون آیین دادرسی مدنی درباره دادگاه صالح رسیدگی‌کننده به دعوا مشخص شده است که طبق آن اصولا دعاوی می‌بایست در حوزه اقامت شخص خوانده دعوا در دادگاه اقامه شود.

در ماده 11 قانون آیین دادرسی مدنی این چنین آماده است: “دعوا باید در دادگاهی اقامه شود که خوانده در حوزه قضایی آن اقامتگاه دارد”

هر دعوایی که قصد اقامه آن در دادگاه‌های انقلاب و دادگاه‌های عمومی وجود دارد، در مرتبه اول در حوزه اقامت خوانده دعوا یا همان فردی که علیه او دعوا اقامه شده است باید به دادگاه مراجعه کنند.

اما اگر خوانده در ایران اقامتگاه نداشته باشد تکلیف چیست و آیا نمتیوان شکایت را پیگیری کرد؟ در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم.

دادگاه رسیدگی به دعوا علیه اشخاص مقیم خارج از کشور: اگر خوانده در ایران اقامتگاه نداشته باشد

براساس ماده 11 قانون آیین دادرسی مدتی بعد از اینکه اشاره کرده است که دعوا باید در دادگاهی اقامه شود که خوانده در حوزه قضایی آن سکونت دارد، در مورد دادگاه صالح به رسیدگی به دعاوی علیه اشخاص خارج از کشور مشخص شده است که این چنین آمده است: “اگر خوانده در ایران اقامتگاه نداشته باشد، درصورتی که در ایران محل سکونت موقت داشته باشد، در دادگاه همان محل باید اقامه گردد و هرگاه در ایران اقامتگاه و یا محل سکونت موقت نداشته ولی مال غیرمنقول داشته باشد، دعوا در دادگاهی اقامه می شود که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است و هرگاه مال غیرمنقول هم نداشته باشد، خواهان در دادگاه محل اقامتگاه خود، اقامه دعوا خواهد کرد.”

دادگاه رسیدگی به دعوا اگر خوانده خارج از کشور باشد
دادگاه رسیدگی به دعوا اگر خوانده خارج از کشور باشد

لذا براساس این ماده باید در ادامه به مواردی اشاره کرد:

زمانی که فرد قصد اقامه دعوایی علیه فرد دیگری داشته باشد و آن شخص در ایران محل سکونتی داشته باشد، براساس اصل گفته شده می‌بایست اقامه دعوا در همان محل سکونت فرد خواند انجام شود.

زمانیکه خوانده آن دعوا در ایران محل سکونتی نداشته باشد اما به صورت موقت بتواند در ایران ساکن شود، می‌بایست اقامه دعوا در همان محل اقامت موقت انجام شود.

زمانیکه خوانده دعوا در داخل ایران محل اقامتی دائم یا موقتی نداشته باشد اما در ایران از مال غیرمنقولی برخوردار باشد، اقامه دعوا در مکانی انجام می‌شود که مال غیرمنقول فرد در آن قرار گرفته باشد. این مسئله به موجب این است که وجود مال غیرمنقول فرد در هر زمینه نشان‌دهنده تعلق خاطر آن به محل موردنظر است.

به همین سبب طبق قانون آیین دادرسی مدنی اقامه دعوا در آن حوزه صورت می‌گیرد.

زمانیکه خوانده دعوی در کشور ایران اقامتگاه، محل سکونت موقت و یا مال غیرمنقول نداشته باشد، در این صورت اقامه دعوا در محل اقامت خود فرد خواهان صورت می‌گیرد و خواهان دعوا قادر است در دادگاه محل زندگی خود درخواست اقامه دعوا داشته باشد.

افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سامانه ثنا، پس از ثبت نام و احراز هویت کلیه امور دادگاهی خود را که در ایران صورت می‌گیرد پیگری کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه ثنا می‌توانید روی عبارت مربوطه کلیک کنید.

دادگاه هر شخص یا مؤسسه ای است که غالباً به عنوان یک نهاد دولتی ، دارای صلاحیت رسیدگی به اختلافات حقوقی بین طرفین و اجرای عدالت در امور مدنی ، کیفری و اداری مطابق با قانون است

ویکیپدیا

سوالات متداول اگر خوانده خارج از کشور باشد

آیا می توان بر علیه اشخاصی که مقیم خارج از کشور هستند در ایران طرح دعوا نمود ؟

طبق قانون آیین دادرسی مدنی، قابلیت طرح دعوا علیه افراد مقیم خارج از ایران با رعایت شرایط در بالا گفته شده است.

برای اقامه دعوا علیه اشخاصی که مقیم خارج از ایران هستند به کدام دادگاه باید مراجعه نمود ؟

برای اینکه علیه افراد خارج از ایران طرح دعوا اقامه شود باید در دادگاه محل سکونت فرد و یا محل سکونت سابق آن شخص طرح دعوا صورت گیرد.

اگر فرد مقیم خارج از کشور در ایران اقامت یا سکونت نداشت برای طرح دعوا علیه فرد چه کاری باید کرد؟

در این صورت دادگاه محل اقامت فرد خواهان از صلاحیت رسیدگی این دعوا را برخوردار است.(برای درک بهتر این مسئله می‌توانید به متن این مقاله مراجعه کنید.)

4/5 - (13 امتیاز)

3 Comments

  • سلام من اهل افغانستان هستم در ایران زندگی میکنم میخواهم الیهه شخص که در آمریکا است دعوا باز کنم آیا امکان دارد؟؟

  • سلام ، در ایران صدور ابلاغیه و اظهار نامه ، احکام و …. اول به شخص پیامک میشود که وی نیز پس از اطلاع به سامانه ثنا مراجعه میکند اما در خارج کشور شخص چطور مطلع شود مثلا اظهارنامه یا ابلاغیه دارد؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *