اموال غیرمنقول چیست؟ براساس ماده 12 قانون مدنی، به اموالی که از نظر مکانی، قابل جابجایی نیستند یعنی نمیتوانید آن را از جایی به جای دیگر ببرید، اموال غیر منقول گفته میشود. مثل زمین یا خانه.

مال غیر منقول در سه دسته قرار میگیرد:

  1. مال غیرمنقول ذاتی: مالی که ذاتا غیر قابل جابجایی است مثل زمین یا معدن.
  2. غیرمنقول به واسطه عمل انسان
  3. غیرمنقول حکمی یا تبعی

اموال غیرمنقول ذاتی

به اموالی که ذاتا قابل انتقال از جایی به جای دیگری نیستند اموال غیرمنقول ذاتی گفته میشود. بعنوان مثال یک خانه را شما نمیتواند بردارید و به شهر دیگری ببرید یا یک زمین کشاورزی را شما نمتیوانید بلند کنید و آن را به جای دیگری یا شهر دیگری منتقل کنید پس این دارایی، ذاتا غیرمنقول یا غیرقابل جابجایی می باشد.

ملک و املاک و زمین و اراضی جزو اموال غیر منقول ذاتی قلمداد میشوند.

اموال غیرمنقول به واسطه عمل انسان

این اموال در ذاتشان جزو مالهای منقول به حساب می آیند ولی به واسطه عمکی که به دست انسان بر روی آنها انجام میشود غیر منقول میشنود. مثل مصالح ساختمان . مثلا لوله به ذاته غیر منقول نیست اما وقتی در ساختمان به کاری میرو و لوله کشی انجام میشود از آنجا که جابجا کردن لوله، نیازمند تخریب ساختمان است، جزو اموال غیر منقول به شمار میرود.

پس هر نوع مالی که به واسطه اینکه انسان عملی روی آن انجام داده باشد، و جابجایی آن نیازمند صدمه و آسیب زدن به خود مالی یا پیرامون آن مال باشد را میتوان جزو اموال غیرمنقول بواسطه اعمال انسانی در نظر گرفت.

اموال غیرمنقول حکمی یا تبعی

اموالی که قانونگذار با تصویب قانون آنها را غیر منقول برشمرده است. بعنوان مثال اموالی که جزو ضروریات زراعت محسوب میشوند مثلا تراکتور کشاورز، جزو اموال غیر منقول حکمی قرار میگیرد.

شرط غیر منقول دانستن اموال منقول در ماده ۱۷ این است که اولا اموال ذکر شده برای کشاورزی خود شخص اختصاص داده شده باشد ثانیا مالک زمین و ادوات کشاورزی ذکر شده یکی باشد و برای فقط کشاورزی از آن ها استفاده کند.

اموال غیرمنقول چیست؟ لیست اموال غیرمنقول
اموال غیرمنقول چیست؟ لیست اموال غیرمنقول

اموال غیرمنقول در اصطلاح حقوقی به مالی گفته می‌شود که از جایی به جای دیگر قابل انتقال نباشد٬ مانند زمین و معدن. اگر در عمل، نقل مالی ممکن شود، اما به موجب این تغییر ویرانی و خرابی عین یا محل آن حاصل گردد، آن را نیز غیرمنقول می‌گویند.

ویکی

دادگاه رسیدگی به اموال غیرمنقول کجاست؟

با توجه به مادهای 11،12و 13 قانون آیین مدنی دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی مرتبط با اموال منقول، دادگاه های محل وقوع ملک است.

توقیف اموال غیر منقول

توقیف اموال غیر منقول معمولا فیزیکی نیست چون اساسا امکان آن فراهم نیست و معمولا سندی است. یعنی بنا بر حکم دادگاه خرید و فروش آنها ممنوع و متوقف میشود.

محدودیت در تملک اموال غیرمنقول

خارجیان طبق ماده ۱ آیین نامه ی استملاک اتباع خارجه مصوب ۱۳۲۸ در تملک اموال غیر منقول محدودیت دارند.

نکات مهم در خصوص املاک غیرمنقول

  • خارجیان نمی‌توانند در ایران آزادانه اموال غیرمنقول را مالک شوند
  • نقل و انتقال اموال غیرمنقول باید با سند رسمی‌صورت بگیرد، اما در مورد اموال منقول تنظیم سند رسمی ضرورت ندارد
  • حق شفعه مختص اموال غیرمنقول است
  • برای رسیدگی به دعاوی راجع به غیرمنقول، دادگاهی صالح است که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است
  • حق ارتفاق مخصوص اموال غیرمنقول است
  • زن از اموال منقول به‌طور کلی ارث می‌برد; و از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد.

در این مقاله از مستروکیل به بررسی اموال غیر منقول و انواع آنها پرداختیم و نکات مرتبط با اموال غیر منقول را تشریح کردیم. اموال غیرمنقول اموالی هستند که قابلیت جابجایی فیزیکی را ندارند و نمیتوان آنها را از محلی به محل دیگری برد.در صورتی که ابهام یا سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید.

3/5 - (4 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *