یکی از سوالات پرتکرار در حوزه نفقه این است که آیا فرزند بعد ازدواج باز هم واجب النفقه پدر است؟ در مستر وکیل به پاسخ این سوال می پردازیم.

نفقه فرزند دختر بعد از ازدواج

پدر به عنوان ولی فرزندش موظف است نفقه فرزند را پرداخت کند اما این موضوع از شرایطی برخوردار است، بطوریکه اگر فرزند دختر باشد تا پیش از ادواج نفقه او برگردن پدر است اما اگر ازدواج کند پدرش وظیفه‌ایی در قبال وی ندارد، ازدواج دختر ممکن است در سن کم یا سن بالا اتفاق بیافتد که در هر صورت پدر تا قبل از ازدواج وی مسئول است.

نفقه فرزند پسر پس از ازدواج

اگر فرزند پسر باشد، پدر موظف است تا پیش از 18 سالگی نفقه فرزند پسر را پرداخت کند، در صورتی که پسر به تحصیل ادامه دهد همچنان پدر موظف به پرداخت نفقه وی است. در صورت ازدواج پسر پدر هیچ وظیفه‌ایی به لحاظ قانونی و شرعی ندارد و باید خودش برای امرار معاش خانواده‌اش تلاش کند.

در برخی موارد ممکن است دختر پس از ادواج با مشکل روبه رو شود و از حقوق و پشتوانه مالی برخوردار نباشد، در اینجا شرع و قانون پدر را موظف می‌داند که خرج و مخارج وی را به صورت نفقه پرداخت کند.

آیا فرزند بعد ازدواج باز هم واجب النفقه پدر است؟

مقالات مرتبط:

نفقه چیست؟

اشخاص واجب‌النفقه

در صورت بروز مشکل در هرکدام از این موارد بالا می‌توانید با وکیل نفقه مشورت کنید و از راهنمایی‌های ایشان در این مسیر استفاده کنید تا در نهایت به هدف‌تان برسید.

نفقه طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی ایران، عبارتست از: همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. ملائت و توانایی اقتصادیِ مرد یا وضعیت خانوادهٔ پدری زن، ملاکی برای تعیین میزانِ نفقه «نیست»

ویکیپدیا
5/5 - (1 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *