قوانین نصب دوربین مداربسته در مشاعات: امروزه برای بالابردن امنیت منازل و ادارات، نصب دوربین مداربسته به شدت توصیه میشود اما در مواردی که ملک مشاع است یا در بخش هایی از ساختمان که مشاع می باشد ممکن است بین اهالی برای نصب دوربین اختلاف وجود داشته باشد. حال این سوال مطرح است که قوانین نصب دوربین در مشاعات به چه شکل است؟ در ادامه در مستروکیل به بررسی و پاسخ به این سوال می پردازیم.

آیا نصب دوربین مداربسته در مشاعات جرم است؟
قانون نصب دوربین مداربسته در مشاعات

آیا نصب دوربین مداربسته در مشاعات جرم است؟

به دلیل افزایش جمعیت در شهرها و تغییر سبک زندگی مردم، استفاده از دوربین های مداربسته در اماکن مختلف ضروری است و از دیدگاه مراجع قانونی نصب دوربین مداربسته در راستای پیشگیری از وقوع جرائم بوده است و موجب شده هزینه اعمال مجرمانه افراد بزه کار افزایش یابد و بسیاری از اماکن خصوصی و دولتی به منظور حفظ امنیت بیشتر به نصب دوربین های مداربسته اقدام می کنند. بنابراین هر شخصی باید به قوانین نصب دوربین مداربسته آگاهی داشته باشد.

قوانین نصب دروبین مداربسته در مشاعات ساختمان

  • هر فردی نمی تواند به تنهایی دوربین مداربسته نصب نماید وبرای نصب دوربین مداربسته در مشاعات مانند ساختمان پارکینگ، حیاط ساختمان، راه پله ها و.. نیاز به تصویب هیئت مدیره ساختمان و تائید کتبی آن ها است.
  • نصب دوربین مداربسته در قسمت های که حریم شخصی محسوب می شود به مجوز قانونی نیاز دارد.
  • نصب دوربین در قسمت های حریم خصوصی افراد دیگر ممنوع می باشد.
  • اگر شخصی به صورت مخفی به هر شکلی عمومی، خصوصی یا مشاعات بدون مجوز قانونی، دوربین نصب نماید مجرم محسوب شده و پیگیرد قضایی دارد.
  • جهت نسب دوربین مداربسته یا نصب دوربین مخفی در اماکن غیر مجاز مانند محیط داخلی منازل، اتاق رختکن، اتاق خواب و…باید از مراجع قضایی یا نیروی انتظامی اقدام به گرفتن مجوز نمود.
  • نصب دوربین مداربسته در محیط های عمومی منع قانونی ندارد ولی در مکان های که در اطراف پایگاه های هواییف پادگان ها و… باشد نصب دوربین مداربسته منع قانونی دارد.
  • نصب دوربین مداربسته در آسانسور به شرایط خاص و قوانین نیاز دارد.
  • نباید فیلم ضبط شده توسط دوربین های مداربسته در اختیار اشخاص ثالث قرار گیرد و یا در فضای مجازی ارسال شود زیرا دوربین های مداربسته ای که در مشاعات هستند مختص اهالی همان ساختمان می باشند و نقض آن پیگرد قانونی دارد.

آیا نصب دوربین در مشاعات ساختمان جرم است؟

نصب دوربین های مداربسته به دلیل نقش مهمی که در افزایش امنیت و کاهش جرائم داشته ،از نظر قانونی منع ندارد و هر فردی می تواند از لحاظ قانونی با رعایت قوانین به نصب دوربین های مداربسته اقدام نمایند ولی استفاده غیر مجاز از دوربین مداربسته و بدون مجوز، از لحاظ قانونی و اخلاقی نادرست خواهد بود.
• باید تحت نظر مدیر ساختمان تمامی مراحل تهیه و نصب دوربین مداربسته در مشاعات انجام گیرد. همچنین باید مدیر ساختمان محل قرارگیری و تعداد دوربین های مداربسته را با توجه به نیاز تعیین کند.
• اگر شخصی بخواهد اقدام به نصب دوربین مداربسته نماید به طوری که مخفی باشد و دیگر افراد در محل از وجود آن اطلاع پیدا نکنند ، اخذ مجوز قانونی ضروری است و در صورت نصب، شخص خاطی مجازات می شود.

موارد نصب دوربین مداربسته یه صورت مخفیانه

• هر نوع نظارت بر زندگی دیگران و استراق سمع بر اساس قانون اساسی ماده 25 مغایر با قوانین است. بنابراین نصب دوربین مداربسته مخفی جرم می باشد.
• تصاویرضبط شده در دوربین مداربسته مخفی قابلیت استناد ندارند و شخص مجرم محسوب می شود.
• تنها اشخاصی که می توانند اقدام به نصب دوربین مداربسته مخفی نمایند کارفرما یا صاحب ملک اداری و صاحب ملک شخصی هستند که باید از مراجع قانونی مجوز دریافت کنند و در یک مدت زمان کوتاه اقدام به نصب دوربین مداربسته مخفی نمایند.
• به دلیل اینکه کاربرد دوربین های مداربسته در موارد نظارتی و امنیتی است و هر اقدامی غیر از آن بر خلاف قوانین است.

آیا نصب دوربین مداربسته در مشاعات جرم است؟
آیا نصب دوربین مداربسته در مشاعات جرم است؟

نصب دوربین مداربسته در آسانسور

برای نصب دوربین مداربسته در آسانسور نیاز به تایید کتبی تمام ساکنین است. نصب دوربین مداربسته در آسانسور باعث ایجاد امنیت بیشتر و کاهش میزان جرائم می شود.

جرم نصب دوربین مداربسته به صورت غیر مجاز

مقنن صریحا اشاره ای به این موضوع نداشته است ولی برخی از اصول قانون اساسی آن را جرم می داند.
• بر اساس قانون اساسی اصل 22: حیثیت، حقوق، مسکن، مال و شغل اشخاص باید مصون از تعرض باشد. مگر اینکه با مجوز قانون باشد. در نتیجه نصب دوربین مداربسته به صورت غیر مجاز پیگرد قانونی دارد و مصداق تعرض به حقوق اجتماعی و حیثیت افراد است.
• بر اساس قانون اساسی اصل 25 افشای مخابرات تلگرافی و تلکس و عدم مخابره و نرساندن آن ها، ضبط و افشای مکالمات تلفنی، بازرسی و نرساندن نامه ها، استراق سمع و تجسس اگر به حکم قانون نباشد ممنوع است. نصب غیر مجاز دوربین های مداربسته از مصادیق استراق سمع و تجسس محسوب می شود.
• برطبق حقوق شهروندی مواد 41، 42، 36 اشاره به مواردی شده است که ارتکاب به آن ممنوع و جرم است و نصب غیرمجاز دوربین های مداربسته یکی از مصادیق آن است.
• بر اساس حقوق شهروندی ماده 36 وسایل نقلیه شخصی، اماکن، محل سکونت، اشیا خصوصی حق شهروند محسوب شده و حریم خصوصی فرد است که مصون از بازرسی و تفتیش هستند . مگر اینکه از قانون حکم دریافت شود.
• بر طبق حقوق شهروندی ماده 41 کنترل های تصویری و صوتی خلاف قانون در اماکن عمومی، فروشگاه ها، محیط های کار و دیگر محیط های که خدمات به عموم مردم ارائه می دهند، ممنوع هستند.
• اگر حرمت افراد نقض شود و موجب ضرر های معنوی و مادی برای آنها شود، بر اساس مقررات قانونی و حقوق شهروندی ماده 42، مرتکبین موظف به جبران خسارت هستند. زیرا رعایت حریم خصوصی و حرمت به آن حق شهروندان است.
• اگر شخصی بدون رضایت صوت، تصویر یا فیلم خانوادگی یا خصوصی یا اسرار دیگران را توسط سامانه های مخابراتی یا رایانه ای انتشار دهد یا در دسترس دیگران قرار بدهد به جز موارد قانونی، و موجب ضرر یا هتک حیثیت افراد شود، مجازات آن 91 روز تا 2 سال حبس و جزای نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون یا مشمول هر دو خواهد بود. پخش فیلم در این ماده به صورت مطلق در این ماده ذکر شده است و اشاره نشده این فیلم از راه مجاز به دست آمده یا غیر مجاز ولی غیر مجاز بودن پخش این فیلم های برای مقنن اهمیت داشته است. بنابراین شخص در مورد نصب دوربین مداربسته به صورت غیر مجاز، هنگامی مجرم محسوب می شود که فیلم های آن را پخش کند.
• نصب دوربین مداربسته مخفی تعقیب قضایی دارد و فرد مشمول پرداخت جریمه سنگین می شود.

افرادی که مجوز نصب دوربین مداربسته را صادر می کنند:

برای نصب دوربین مداربسته در مناطق غیر مجاز باید از نیروی انتظامی و اداره اماکن مجوز دریافت کرد.
نصب دوربین در اماکن عمومی مانند فروشگاه های زنجیره ای باید دارای برچسب دوربین مداربسته با هدف آگاه کردن همگان انجام شود.
در مشاعات ساختمان نصب دوربین مداربسته با تایید مدیریت ساختمان و ساکنین انجام می شود.

4.5/5 - (4 امتیاز)

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *